Finale - detik kelahiran puteri no 2

Huu memang tak harap ada yang baca.. tapi nak tulis la bagi habis cerita delivery tu.. hahah anak aku no 2 ni dah 6bulan pun. Wiwiwii patutnya dah masuk bab puree hoii Alert: ini entri panjang!

Okeh balik cerita asal.

So pagi tu hantar si kakak kat nurseri pastu breakfast dulu. Masa ni call mak sebab tengok tak balas.. jap lagi beranak dah mak tak sampai pulak. Huhu mintak maaf la bagai.. sakit terasa masa duduk-duduk tu. Berdebar pun ye jugak.. then pegi la check in..

Sampai hospital register bla3. Nahh nurse monitor contraction guna mesin CTG tu. Ehh tak sakit pulak. Macam ok je bole je tahan.. hurm, nak balik doktor tak kasi sebab anak no 2.. biasa dah ada jalan. Takut bagi balik nanti kang pecah ketuban.. terberanak pulak aku gak yang susah. Nurse suruh jalan-jalan turun naik tangga percepatkan bukaan.

Aku pun bertemankan husband cuma menurut je la.. yang tak faham tu, bacaan CTG tu tak tinggi pun sakit tapi bila aku jalan-jalan tu sakit jee.. terbongkok-bongkok tahan sakit tau! Lunch provided tapi husband curi-curi bawak keluar pegi makan rojak area hospital.. nak bawak jauh-jauh dia takut..

CTG every 4hours and sakit yang aku rasa datang tiap 5minit, lenguh-lenguh kaki bagai tak jugak pecah ketuban. 2kali kena seluk. Pukul 4.30 petang mak ayah dah sampai, Luthfia pun dah amik dari nurseri.. lepak-lepak kejap -- ayah cakap *hang ni tak nampak sakit pun? Huu terkedu aku. Perasaan toksah cerita la.. macam-macam rasa ada. Sedih, takut, tak larat tunggu.. taknak duduk hospital dan pisah dengan anak tu.. alahaiii

Mak ayah decide untuk balik rumah pastu aku pulak dah mula sebak. Nak balik. Wuuu nanges nak balikkkkkkk sampai nurse datang tanya.. akak sakit sangat ke.. huu

Lantak la apa budak-budak nurse tu nak cerita. Sungguh, aku orang yang tak betah duduk saje menunggu gitu.. ganggu emosi aku tau? Finally, shift tukar pukul 7. Somehow aku feel secured bila sorang akak midwife ni datang. Seluk lagi. Cucuk pethidine. Then? Pecahkan ketuban. At last!

My gynae support naturally labor. What do you expect? Just wait la.. seharian. I am not happy. Still ada tenaga dan sedar sangat sebab takde bantuan gas ke apa.. pethidine pun tak sempat berkesan. Tiba-tiba dah rasa nak push.

9pm - tunggu doktor tak sampai lagi. 15mins later aku cakap *dah tak tahannnn! Last midwife mengalah suruh push.. sepenuh tenaga sekali nafas aku tarik, pushhh!

Pop! Keluar baby. Allah! Aku terjerit kecik. Nampak doktor, aku cakap sorry aku tak tahan..then dia tekan-tekan perut suruh push bagi keluar uri. Settle. Lega. Amat!

The feelings. SubhanaAllah. My baby. 2.8kg. Girl. Normal. No tear. Takde episiotomy. Takde jahit! Syukur alhamdulillah.

Misi-berjaya! Pantang kali kedua lebih selesa.. tak perlu terkepit-kepit.. husband tak berperanan sangat kali ni sebab aku macam dah ready.. ada experience, seakan ada kekuatan. Apa pun.. ragam anak lain-lain. Pengalaman beranak pun tak sama! Syukur pada tuhan atas segala kurniaan dan rahmatNya! Okbai till we met again..

Comments